Focení lupou, aneb makro za pár korun + tipy na tématické (podobné) fotosoutěže

14. března 2012 v 20:13 | Tereza Matoušová

Focení lupou, aneb makro za pár korun + tipy na tématické (podobné) fotosoutěže

Mají vaše oči ve světě animovaného filmu tvar srdíčka, mířícího směrem k drahému makroobjektivu? Přesně takto to kdysi bylo se mnou. Fotím fotoaparátem Canon EOS 40D se základním objektivem. Potřebuje hodně světla a makro fotit neumí, dlouhou dobu jsem s ním byla nespokojená, dokud jsem nezačala zkoušet nové věci.

Zvětšit
Fotíte-li tím způsobem, že odmontujete objektiv, držíte jej v ruce u těla a pak máte krásné makro, můžete s tím objektivem rovnou třísknout o kamen, protože to se pravděpodobně dříve nebo později stane. Nechte tedy objektiv objektivem a zkuste to stejně jako já.
Bylo to jednoho letního dne minulého roku. Tak nějak jsem přemýšlela, co bych ještě mohla vyfotit. Napadlo mne najít v šuplíku naší starou lupu a vyzkoušet, co všechno se s ní dá dělat...
Ani jsem netušila, že se lupa stane nezbytnou součástí v mé fotografické brašně. A co a jak se s ní tedy dá fotografovat? Odpověď zní: vše, kromě pohybu.
Když fotíte lupou makro, musíte počítat s tím, že bude ostrý pouze jediný bod v určité vzdálenosti od lupy - pokud si dobře vzpomínám, tak optika byla látka sedmé třídy, ale nebudu vás tady mučit složitými vzorci, to by to pak nikdo nečetl, že? (:

0. Jak sehnat lupu?

Nemáte-li doma v šuplíku lupu (správné velikosti, aby pasovala k objektivu), můžete ji sehnat například na aukru.
nebo na mikroskop.cz

1. makro

  1. Přibližujte zoomem, co nejvíce to jde.
  2. K objektivu přiložte lupu.
  3. Zaměřte na předmět a přibližujte nebo oddalujte objektiv s lupou, dokud nebude část předmětu ostrá.
  4. Ne vždy fotografie vyjde. Stačí, aby zafoukal vítr a vše bude kompletně rozmazané. Naopak, když se fotka povede, bude přesně taková, jakou jste si ji představovali. Perfektně ostrá s rozmazaným pozadím.
  1. Každá fotografie focená lupou pro mne má velkou cenu, hlavně proto, že jsem tento způsob focení nikde nevyčetla, ale přišla si na to sama. Takže, i když to někomu přijde ubohé, mně se to líbí, protože to není zas tak jednoduché.

Ježek - makro

Tohle bylo nejtěžší, strašně rychle se uhýbal.

2. "napůl"

Ve srovnání se sundaným objektivem má lupa i další výhody. Můžete ji například položit k předmětu, který chcete mít ve srovnání s okolím větší. Hodí se třeba při focení trávy. Fotografie se mi bohužel ztratila, tak ji snad časem doplním...

Stejnou techniku můžete použít i na lidi. Budete lupu oddalovat od foťáku, až budou mít oko nebo například ústa přes polovinu obličeje. I to je dobrý autoportrét :-)

3. S humorem to jde nejlépe

Že prý voda teče po obloze a mraky tečou v řece? Kdo si potřebuje protáhnout záda a zablokovat krk, přitiskněte fotoaparát k obličeji a ruku s lupou natahujte, co nejvíce před sebe, dokud na ní nebude pěkně ostře vidět krajina vzhůru nohama. Nezapomeňte, že je všechno zrcadlově převrácené.

Pana Klause si velmi vážím, ale když jsem ve škole vyfotila toto, musela jsem to sem zkrátka dát...
Odlesk je z oken, vadí mi, ale nic s tím nenadělám.

Jeden z mých snímků focených lupou by se měl objevit v ročence Fotografa roku 2011. Kdo jej najde? :-)

Zkuste někdy vzít lupu na "procházku", třeba do ZOO. A zatímco se vedle vás projde fotograf s gigantickým objektivem za pár desítek tisíc, vy se můžete v klidu usmát, vytáhnout z kapsy lupu a vyfotit stejně dobrou fotku. Na opravdu dobrý objektiv ale lupa nemá.

4. Fotosoutěže

Nejen lupa je dobrým fotografickým pomocníkem. Již dávno objevenou daleko úchvatnější pomůckou je mikroskop. Společnost Nikom vyhlašuje každoročně soutěž o super ceny "Nikon Small World". Soupeří zde mezi sebou fotografové z celého světa. Každá fotografie je zde opravdovým unikátem a konkurence je opravdu veliká. Kdo má doma potřebnou výbavu, dobrý nápad a splňuje podmínky účasti, může to zkusit.

Odkaz na galerii (s vítěznými i ostatními fotografiemi)

Druhá podobná soutěž o hodnotné ceny je také na stránkách Olympusu.

Foceno lupou:
Tereza Matoušová

- současná fotosoutěž - hodnocení porotců bude vyhlášena za pár dní :-)

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Ebolin Ebolin | Web | 14. března 2012 v 20:30 | Reagovat

Páni, to je kreativní a snadno uskutečnitelný nápad! Jsi třída!
A fotky jsou nádherné!

2 Babe Babe | Web | 14. března 2012 v 20:32 | Reagovat

vypadá to moc zajímavě, až budu mít náladu, tak to zkusim :)

3 Daysy Daysy | E-mail | Web | 14. března 2012 v 20:37 | Reagovat

Zajímavé fotky. Pěkné.

4 agrenej agrenej | E-mail | Web | 14. března 2012 v 20:52 | Reagovat

Focení s lupou? Před tím smekám klobouk. :-) Na tak originální, užitečný a při tom tak jednoduchý nápad bych nepřišel. :-)

5 S. S. | Web | 14. března 2012 v 21:15 | Reagovat

Zajímavý tip, určitě se inspiruju. :)

6 Polly Polly | Web | 15. března 2012 v 15:47 | Reagovat

makro mam rada... a ten vtacik - seriozne velmi pekna fotka...bojfrend sa venuje foteniu a tvrdi, ze fotit zvierata je najtazsie...nie este takto detailne.

7 Terka Terka | E-mail | Web | 16. března 2012 v 15:16 | Reagovat

Děkuji za komentáře. :-)
[6]: Pravda, fotit zvířata je nejtěžší. Nemůžeš jim totiž říct, teď si stoupni sem a přední tlapku dej sem a tak. A hlavně chvíli nepostojí.

8 Lúthien Lúthien | Web | 23. března 2012 v 10:24 | Reagovat

Jsi ohromně šikovná, já vůbec nevím, jestli by to s mým obyčejným foťákem šlo a fyziku už vůbec neumím :D Takže máš můj obdiv.

9 lady Lianna lady Lianna | Web | 23. března 2012 v 17:26 | Reagovat

Já mám na obrácený objektiv reverzní kroužek (prostě ten objektiv našroubuju opačně), jen tak to držet v ruce  fakt jedině s tím třísknout někde o něco nebo si snímač zanést bordelem. Šikovný nápad, něco podobného dělá Canon, předsádky o mohutnosti 250D nebo 500D na některé obvody objektivů a pak to funguje stejně

10 Sharaniel Sharaniel | Web | 5. dubna 2012 v 20:13 | Reagovat

To je úžasný nápad! Vážně! Naprosto geniální.
A zase mi to připomnělo, že bych už konečně měla vytáhnout foťák a zase se vydat něco nafotit.

11 Karel 4tý Karel 4tý | 21. dubna 2012 v 15:36 | Reagovat

fotit tou lupou je mnohem romantičtější, než tzv. předsádkou, která se jednoduše našroubuje na závit na objektivu. Mrkni se, třeba se tam závit najde, není u všech. Fotky máš moc hezké.

12 pavel pavel | Web | 22. dubna 2012 v 15:49 | Reagovat

Zajímavej nápad :-)

13 Anett Anett | E-mail | Web | 11. června 2012 v 9:50 | Reagovat

některé fotky jsou opravdu krásné

14 Martin Martin | E-mail | Web | 18. června 2012 v 20:18 | Reagovat

A nebo fotit makroobjektivem jako já... 8-)

15 Marsi Marsi | Web | 17. srpna 2015 v 16:39 | Reagovat

to je dost dobrý nápad :) super fotky ;)

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Ještě je tady Archiv článků. Tak proč odcházet? ;-)

Copyright text a foto Tereza Matoušová (C) 2007 - 2014