Andělští upíři útočí, kdy bude konec? Nikdy?

16. května 2011 v 17:29 | Tereza Matoušová |  Články o světě kolem nás,...
Když v roce X proklouzla na trh kniha Stmívání a mezi mládeží díky ní vypukl totální blázinec, vzala jsem to s úsměvem i s nadšením. Konečně něco trochu nového, ne?
Jenže to mě nenapadlo, že se za pár let budu procházet po knižním veletrhu, brát do ruky jednu knížku po druhé a říkat jen: "Upíři, nesmrtelní, nemrtví, mrtví, andělé, ..."


Jsem z toho již unavená. Nelíbí se mi kvalita současné literatury, klidně mi řekněte, jo ty jsi ale zastaralá, no a?
Když čtu moderní knížku, mohu klidně přeskočit stránku a v ději se neztratím, jednou jsem si to již takto vyzkoušela. Navíc jsou všechny moderní knihy psané v první osobě, ok, to ještě beru, Wilbur Smith psal také Řeku bohů v první osobě. Ale promiňte mi, psát knihu v "budoucím čase"?
"Jak se máš?" pohlédne na ni s úsměvem na tváři.
"Dobře, oplatí mu úsměv."
Chytnou se za ruce a vydají se na procházku parkem...
Nevím, nevím, ale pro mě je tohle téměř nulová kvalita. Takhle dokáže psát i dítě v šesté třídě a oni to vydají knižně?
Fascinuje mne, co dnes lidé vydají. Dostanou knihu o upírech, andělech, či nesmrtelných a už už s ní jdou na trh a celý svět to žere. No, jsem vážně zvědavá, co bude trhákem příště, já si v současném knižním světě připadám vážně divně. Jasně, přečtu si upíří deníky, přečetla jsem Hunger games a plánovala jsem si přečíst smečku, les rukou a zubů, luxus a asi pět dalších teen knížek. A s tímto plánem jsem skončila na veletrhu, kde jsem do knih mohla nahlédnout, dozvědět se o nich něco více a posoudit je.
Jednu po druhé jsem je potom zavrhla se slovy: "Moc velká romantika, upíři, andělé, to samé, budoucí čas..."
Řekněte. Jsem hodně vybíravá?
Podle mě je těch knih dnes strašně moc. Samí upíři a andělé, připadám si jako ve vymývárně mozků, promiňte.
Dávám přednost autorům kvalitní literatury, jako je Mika Waltari, jehož Egypťan Sinuhet mi po přečtení mnoho dal a jsem rozhodnuta přečíst si jej znova. Kvalitní autor je pro mne Alexandre Dumas, Charles Dickens a mnozí jiní. I když většina z nich dnes již nežije a nepsali příliš ve stylu dnešního světa, já doufám, že se jednou svět vrátí do staré koleje a opustí to andělské šílenství a nastoupí zase jiná éra.
A do té doby budu říct kvalitu a psát kvantitu v první osobě a budoucím čase.





Foto zdroj: kult.czwww.egyptologie.cz
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Adelaine Monroe Sawyer Adelaine Monroe Sawyer | Web | 16. května 2011 v 17:47 | Reagovat

Jo jo, psaní v budoucím čase je pěkná blbost. Já povídky píšu nejradši ich formou, protože tak dokážu skvěle vyjádřit pocity a tím pádem i osobnost oné postavy, zní mi líp když napíšu "Přišel mi vždycky zvláštní" než "Přišel jí vždycky zvláštní", to se mi zdá takové.. necitelné, nevím. Takže bych zase psaní v první osobě tolik neurážela, vlastně k tomu nemáš důvod, nijak to kvalitu knihy nezhoršuje. Když autor neumí psát, tak prostě neumí psát a nezáleží v jaké to pižlá osobě.
Ale jo, knížek o upírech je spoustu. Mě to štve o to víc, protože jsem psala o upírech mnohem dřív, než začla tahle mánie a tím pádem se mi o hodně snížila šance, že s knížkou o upírech prorazím. :/ Já sice píšu spíš povídky, kterou jsou upíři jedni z těch dalších potvor, nikdy jim nedám tu úplně hlavní roli - většinou.
Ale musím přiznat, že jsem dobrou knihu o upírech dlouho nečetla. Většinou jsou moc oddychové, "obyčejné", nebo podivně promyšlené (snaha o originalitu) a tak podobně. Jediná kniha, co se mi opravdu naposled líbila a vážně mě vtáhla do děje byla Temná strana od Toma Beckera, kde byl upír jen jeden a byl to pořádnej zlej starej upír - ne že bych neměla ráda ty sexy mladý, taky, jaká mladá holka by neměla, ale nejsem tak trapně naivní jako většina a nesním o mém sexy upírovi, co mě odnese pryč, haha, kéž by věděly, jací upíři doopravdy jsou - a taky tam neměl tak velkou roli. Ale stejně je to byla super kniha.

No.. páni, koukám, že jsem se rozepsala víc, než jsem chtěla. No zkrátka, člověk jako já by o tomhle mohl diskutovat hodně dlouho.

2 Mango Mango | Web | 16. května 2011 v 17:49 | Reagovat

V tomhle máš pravdu, už mě to taky začíná nudit... Já jsem naštěstí na žádnou knížku v budoucím čase nenarazila a jsem celkem ráda :D (nebo si na to radši nepamatuju?).

3 Adelaine Monroe Sawyer Adelaine Monroe Sawyer | Web | 16. května 2011 v 17:50 | Reagovat

Ale zároveň chápu, že je NAPROSTO ZBYTEČNÉ se o tohle starat. Nezměníme to, není třeba to řešit. :-)

4 Knihypronormali Knihypronormali | 16. května 2011 v 17:51 | Reagovat

Ahoj tvůj čřlánek je fakt dobrej, O_O vypadli mi zněj málem oči z dulku jak sem ho porat četla dokola. Naprosto s tebou sohlasim, a chtěla bych říct že kul nedostatku literaturi bez obrázků a dvou stránkové. A proto jsem si založila blog kde budu psát o knihách jenom, měj se.

Ester Matoušková

5 Terka Terka | Web | 16. května 2011 v 17:52 | Reagovat

[1]: Děkuji, skvělý tip na knihu i skvělý komentář. Já také píši povídky v 1. osobě, ale jsou to opravdu takové "oddechovky" a je fakt, že někdy to té knize "pomůže" :-) Souhlasím, nic nezměníme.

6 Ettelëa Dragons Ettelëa Dragons | Web | 16. května 2011 v 17:57 | Reagovat

Souhlasím, taky mi to už leze na nervy, ale nelíbí se mi, že mluvíš o současné literatuře jako o celku, protože i dnes se píší kvalitní knihy... Já jsem zaměřené na tu fantasy literaturu a je mnoho kvalitních spisovatelů, kteří píší kvalitní knihy nejen pro slávu a peníze, jako to bývá u těch, co píší tyhle upírovské hovadinky...

7 Adelaine Monroe Sawyer Adelaine Monroe Sawyer | Web | 16. května 2011 v 17:58 | Reagovat

[5]: Nemáš zač.
[6]: Taky pravda.

8 Adelaine Monroe Sawyer Adelaine Monroe Sawyer | Web | 16. května 2011 v 17:58 | Reagovat

[5]: A mimochodem, ještě něco: Ta knížka má i druhý díl, ten se jmenuje Krev života. :-) A je to fakt skvělej příběh, hodně originální.

9 Terka Terka | Web | 16. května 2011 v 17:59 | Reagovat

[6]: Ano, samozřejmě jsem vynechala tu kvalitní literaturu. Ono je dnes také tak trochu těžké najít autora, který píše kvalitu, protože obvykle zmizí mezi spoustou těch výše uvedených.
Chtělo by to sestavit seznam autorů opravdu kvalitní literatury. :-D

10 Terka Terka | Web | 16. května 2011 v 18:00 | Reagovat

[8]: Díky, podívám se na ní, třeba bude lepší, než ty ostatní. :-D Podlé tvého komentáře věřím, že ano.

11 pajussska pajussska | Web | 16. května 2011 v 18:03 | Reagovat

Myslím, že na žádnou knížku v budoucím čase jsem ještě nenarazila...asi je to jen otázka času :-D
Jo a ti upíři už mě taky pěkně serou...hm, štvou. Jediná série s upírama, co čtu je VA, Stmívání se mi líbilo asi ve dvanácti a pak mě to rychle pustilo a upíří deníky jsem sice četla, ale asi po třech dílech jsem zjistila, ža tam jde furt o to samé, jen se střídají postavy.
Kdyby aspoň psali o nějakých bestiích, ale tady ti mazlíčci... :-)

12 Jasmína Jasmína | Web | 16. května 2011 v 18:14 | Reagovat

Ach jo, nesnáším stmívání ( :D ). Jinak, výstižně řečeno, ale, někdo hold píše příběhy v budoucím čase, možná tím chce upozornit na svou osobitost :)

13 Zlatka Zlatka | Web | 16. května 2011 v 18:41 | Reagovat

Upíry mám ráda od malička, takže jsem ráda, že mám pořád co o nich číst, co mi ale vadí je, že všechny ty knihy mají skoro stejný námět alá Stmívání, jen málokdy narazím na knihu, která by mi něčím nepřipomínala právě Stmívání nebo jinou populární upířinu :/

14 Babe Babe | E-mail | Web | 16. května 2011 v 19:20 | Reagovat

stačí udělat sračku, přidat do toho upíry a máš peníze! ^^

15 Milča Milča | Web | 16. května 2011 v 19:40 | Reagovat

Tééda, fakt super člnek!
Já mám Stmívání sice hodně ráda (i když už nejsem "teen"), ale z trochu jiného důvodu. Mám k téhle serii trochu zvláštní citové pouto a to proto, že je to první věc, kterou jsem kdy přečetla v originále. Z filmů se mi líbí jen ten první, který byl točen s minimálním rozpočtem a ještě nikdo netušil, co se kolem toho rozpoutá.

Na to psaní v budoucím čase. Tady bych si trochu dovolila orodovat za autory, oni za to chudáci nemůžou, to na překladatele by se měla hodit veškerá špína, ti tam páchají takováto zvěrstva!
Teď jdu honem zkontrolovat moje povídky, jestli jsem tam taky něco podobnýho nespáchala, ono když člověk překládá, tak takových chyb z nepozornosti nadělá mraky :-D Jen ten, kdo si za to nechá platit, by si na to měl dát obzvlášť velký pozor...

16 Teia Warrilow Gingl Teia Warrilow Gingl | Web | 16. května 2011 v 19:53 | Reagovat

Já tohle taky nechápu. Jen z jedné série jsem byla úplně odvařená, hlavní roli tam měli upíři, ale panejo, to byli upíři! A bylo to x let před Stmíváním. Jojoj, Darren Shan série mě pohltila na několik let (je to spíše oddychová záležitost, ale moc pěkná, plus mi bylo asi devět...)

17 crazy-nella crazy-nella | Web | 17. května 2011 v 16:57 | Reagovat

Ahoj, potom, co sem pozastavila blog na pár dní mi, ponkud klesla náštěvnost, byla bych ráda, kdybych ji nabrala zpátky... pokud máš zájem, koukni na můj blog crazy-nella.blog.cz děkuju, hezký den:)

18 Lúthien Lúthien | Web | 29. května 2011 v 18:35 | Reagovat

Tohle jde mimo mě...Ani to Stmívání jsem nečetla. Fakt mi to přijde všechno stejné a nechápu, co na tom všichni tak žerou.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Ještě je tady Archiv článků. Tak proč odcházet? ;-)


Copyright text a foto Tereza Matoušová (C) 2007 - 2014